قبل از سونوگرافی چه آمادگی لازم است ؟

– مثانه باید پر از آب باشد، زیرا مثانه پر همانند یک ذره‌بین برای بررسی رحم و تخمدان ها در سونوگرافی عمل نموده و موجب شفافیت تصویر می شود. به علاوه مثاثه پر، گازهای روده را که مزاحم سونوگرافی هستند به بالا رانده و آنها را از صحنه تصویربرداری دور می سازد.

۲- نوشیدن ۴ لیوان آب، چای، آب میوه و دیگر مایعات برای پر شدن مثانه کافی است. لذا هیچگاه از داروهای ادرار آور، خصوصا بدون توصیه پزشک استفاده نکنید.

۳- سونوگرافی باید از روی پوست و با ژل مناسب انجام شود.

۴- وجود موی اندک در ناحیه سونوگرافی مزاحمتی ایجاد نمی کند، ولی در مواردی که موی بیش از حد در محل وجود دارد، باید قبل از انجام سونوگرافی نسبت به تراشیدن آن اقدام نمود.

۵- هنگم داشتن زخم باز نمی توان سونوگرافی انجام داد، زیرا ژل سونوگرافی موجب تحریک زخم یا آلودگی بیشتر آن می شود.

۶- همیشه قبل از انجام سونوگرافی، پزشک خود را از سابقه عمل های جراحی قبلی خود مطلع نمایید.

آمادگی بیمار جهت انجام برخی رادیوگرافی ها

دنیای امروز شاهد پیشرفت های چشمگیری در علوم پیراپزشکی در تکنولوژی رادیولوژی است.کاربرد این علوم در کشور ما نیز به منظور تشخیص و درمان بیماری ها روز به روز اهمیت بیشتری می یابد از این رو به متخصصان مجرب و نیز به پرستاران آگاه برای کمک به بیماران برای هر چه بهتر انجام دادن وظایف نیازمندیم .‏

آمادگی بیمار: ‏

در عکسبرداری ‏kuB‏ بیمار باید آمادگی قبلی داشته باشد یعنی در شب قبل از رادیوگرافی با ‏تجویز مسهل های روغنی و داروهای جذب کننده گاز روده و یا داروهای کمکی به منظور به حرکت در انداختن حالات طبیعی روده در صورت وجود یبوست در بعضی افراد و تخلیه مثانه از ادرار، سعی شود تا موانع تصویری که کلیه ها و دستگاه صفراوی و غیره را می پوشاند از سر راه برداشته شوند اهمیت این موضوع در مواردی که منظور عکسبرداری سنگ ریزه های ادراری و یا حدود و اندازه اعضای داخل شکمی است بیشتر نمودار می گردد .

دستورات آمادگی برحسب وزن – سن – جنسیت و چگونگی حال عمومی و وضع بیماری تغییر می کند.‏

با دیدن بیمار داروهای لازم و مقدار مصرفی مناسب آن تعیین می گردد البته می توان در صورت فوریت بیماری، بدون اتلاف وقت در همان مراجعه اول بدون هیچگونه آمادگی قبلی عکس ساده شکم گرفت که در بسیاری ازموارد یک عکس ساده فوری از شکم باعث تشخیص قطعی بیماری گردیده و اقدامات درمانی اولیه تسریع گردد.

پرتونگاری از شکم در مواردی مانند آپاندیست کولیک نفرتیک – تصادف – بلع اجسام خارجی – انواژیناسیون – پیچ خوردگی روده و غیره که آزمایش جنبه فوری دارد زمان بسیار مهم است آزمایش بدون هیچ آمادگی قبلی انجام می شود.‏

اروگرافی یا‏IVP Intra venous Pyelogram

اروگرافی نامی است که به آزمایشات و تحقیقات دستگاه ادراری بعد از تزریق ماده حاجب اطلاق می شود. در این طریق برای نشان دادن طرز کار لگنچه ها و حالب ها از اروگرافین ۶۰% یا ۷۶% استفاده می شود که از طریق داخل وریدی به بیمار تزریق می شود بیمار باید شام ساده ای میل نماید و از داروهای ملین شب قبل از گرافی که معمولا روغن کرچک است مصرف نماید تا روده ها از مدفوع خالی شود و شکم بیمار تمیز گردد. روز گرافی بیمار باید ناشتا باشد .

رادیوگرافی مهره کمری

آمادگی بیمار ‏‎(K-u-B)‎‏ است شب قبل استفاده از مسهل و صبح گرافی ناشتا باشد.در این پرتو نگاری ها بیمار بایستی قبلا آماده باشد زیرا در صورت پاک بودن روده ها، مهره ها بهتر دیده می شود برای جلوگیری از پراکندگی اشعه باید مثانه کاملا تخلیه شود .‏

پرتونگاری ‏u.G.I‏ (معده)

بیمار پس از نیمه شب چیزی نخورد و باید کاملا ناشتا باشد مدت زمان خالی بودن معده از غذا و مایعات حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت است.

بیمار حتی از کشیدن سیگار و جویدن آدامس خودداری کند در غیر اینصورت ترشح غدد بزاقی معده باعث بوجود آمدن مایع در معده شده در نتیجه باعث می شود که تخلیه معده دچار تأخیر شود .

پرتونگاری مری :

در این آزمایش بیمار احتیاج به آمادگی قبلی و یا ناشتا بودن ندارد فقط این آزمایش بلافاصله پس از خوردن یک غذای سنگین نباید انجام گیرد چون قورت دادن باریم غلیظ در حین آزمایش بوسیله بیمار باعث تهوع و یا ناراحتی او خواهد شد .

دیابت بارداری

آمادگی های لازم برای سونوگرافی :

* سونوگرافی کیسه صفرا

* بیمار حداقل ۶ ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشد .

* سونوگرافی کبد – طحال – پانکراس و کلیه ها هیچ آمادگی خاصی لازم ندارد .

* سونوگرافی شکم (در صورت وجود کیسه صفرا باید ناشتا باشد)

* سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری – لگن (رحم و تخمدان – پروستات و مثانه ) حتما باید مثانه پر باشد .

* سونوگرافی حاملگی کمتر از ۴ ماه احتیاج به مثانه پر دارند و بالای ۴ ماه آمادگی خاصی ندارند.

* سونوگرافی آپاندیس (مثانه باید پر باشد)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست